Dag 08 - 4 juni

Vandaag vertrekken we uit de jungle en dat wordt hoog tijd ook, wat alles begint een beetje te stinken. We kunnen zeker wel een douche beurtje gebruiken en vooral onze kleding is aan een wasbeurtje toe. Als we de boel aan het inpakken zijn, komen we erachter dat ook wij bestolen zijn. Belinda had al eerder ontdekt dat ze geld miste, er was 500 baht van haar gestolen. En nu missen wij de Euro's die tussen onze paspoorten zaten, het is zo'n 80 Euro. We denken dat het geld gestolen is in de boomhut terwijl we aan het tuben waren, dat is de enigste keer geweest dat we ons geld moesten achterlaten in onze kamer. Nu kan je zien dat je zelfs in de jungle nog goed op je spullen moet letten, we vertellen het aan de gids zodat hij het door kan geven aan de manager.

Om negen uur, worden we weer met zijn viertjes naar het vasteland gebracht door de gids met de longtailboot. Als we hier aankomen moeten we ongeveer een uurtje wachten totdat Melvin en Jolanda bij ons gebracht worden samen met onze bagage die in de boomhut was achtergebleven. Nu alles er is vertrekken we met een mini-busje naar Surat Thani naar de Phantip maatschappij waar de boottickets gekocht zijn.

Melvin en Jolanda gaan ook met de boot naar Koh Samui, maar we moeten nu afscheid nemen van Belinda en James, zij gaan naar Koh Panghan, dit eilandje ligt iets verder dan Koh Samui, dus zij hebben een andere boot nodig. We nemen afscheid en wachten op de touringcar, die ons nu naar de pier zal brengen waar de boot naar Koh Samui vertrekt.

We hebben de boot van half twee ipv half één, dus we zullen een uurtje later aankomen dan gepland, we hopen dat onze chauffeur die ons komt ophalen er dan nog steeds zal staan. Er staat inderdaad een vrouw ons op te wachten om ons naar het Nova Samui resort te brengen. We nemen snel afscheid van Melvin en Jolanda en stappen in. Het resort ziet er schitterend uit en het weer is ook prachtig hier.

Het eerste wat we doen is een douche nemen en onze kleding naar de wasserette brengen, we gaan Chaweng bekijken en het is hier 's-avonds echt ontzettend gezellig. Er zijn heel veel winkeltjes, restaurantjes en massage salons. We zijn van plan om ons morgenavond eens lekker te laten masseren, dat hebben we wel verdiend. John heeft al een salon gezien waar hij wel een bezoekje zou willen brengen, de Pink Lady massagesalon, die blijk je overal in Thailand te hebben en niet alleen in Pattaya.

Om negen uur worden we weer opgepikt door de chauffeur van het hotel, want het hotel heeft een gratis shuttlebus service naar het uitgaansgebied, dat scheelt weer een aantal taxiritjes. We skypen en bellen wat met de jongens en brengen iedereen weer op de hoogte van onze avonturen voordat we naar bed gaan.

Morgen gaan we eens heerlijk rustig aandoen, dat hebben we wel verdiend na zo'n reisdag, want we zijn van negen uur tot half zes onderweg geweest vandaag.

Dag 07 - 3 juni

We krijgen vandaag een speciaal ontbijtje en wat voor één. We gaan namelijk eten met de floating breakfast-table. Het is eigenlijk een groot vlot met een motor en hierop staat een lange tafel en een paar banken.

Het personeel is al vroeg het vlot aan het voorbereiden, terwijl wij ons wassen in het meer. Eventjes na zevenen varen we weg, de lucht ziet er dreigend uit maar al gauw klaart het gelukkig op en we genieten van ons ontbijtje. Het is heel apart om zo te mogen ontbijten, op een prachtig meer met alleen wat apengeluiden op de achtergrond.

Deze dieren gaan we namelijk ook zoeken met dit vlot, we varen zo vlak mogelijk langs de kanten, en de gids is hevig op zoek naar de leaf monkey en de gibbon, die hier wonen. We zien ze slingeren in de bomen, maar als we dichterbij komen zitten ze stil en blijven ze ons strak aankijken, ze zitten jammer genoeg allemaal heel hoog in de bomen.

We zien ook regelmatig toekans overvliegen, het zijn mooie vogels met gekleurde snavels. We varen zo ruim een uur over het meer en moeten dan terug naar de huisjes, want Melvin en Jolanda gaan ons vandaag weer verlaten. En voor ons staat er een wandeling van 3 uur op het programma.

De gids waarschuwt ons dat het een hele zware en moeilijke tocht gaat worden en dat je halverwege niet kan besluiten om te stoppen, wie mee gaat moet de tocht ook afmaken en daarbij kijkt hij mij aan. Na mijn valpartij van gisteren, besluit ik om er een heerlijk rustig dagje van te maken, dus ga ik maar niet mee naar boven.

Het stikt van de bloedzuigers op de route, dus James, Belinda en John pakken zich goed in voor de tocht. John leent een broek van James en poseert als een echte buschman nog eventjes voor ons huisje.

Ze worden deze keer weggebracht met de speedboot, het is een klein stukje varen en als ze daar aankomen krijgen ze net een enorme plensbui op hun kop, John is gelijk nat tot op zijn onderbroek. Hij heeft jammer genoeg geen fototoestel meegenomen maar zijn videocamera en was vergeten dat hij daar ook foto's mee had kunnen maken. Maar de tocht is vanaf het begin heel glibberig en glad, ze worden begeleid door Jack Sparrow, een jonge gids met een enorme hoed. Hij maakt stokken voor ze zodat ze enige houvast hebben onderweg. Het laatste stukje van de tocht, moeten ze echt met handen en voeten tegen de rotsen opklimmen om het uitzichtspunt te bereiken. Het is gelukkig allemaal goed gegaan deze keer, alleen James glee één keer uit, maar het uitzicht was de moeite van het klimmen waard.

Ikzelf heb een heerlijke rustige ochtend gehad, ik heb zitten lezen op de steiger in het zonnetje. Er was haast helemaal niemand meer aanwezig bij de huisjes, op drie personeelsleden na, was ik er alleen.

Toen ze terugkwamen van de tocht, en ze zich hadden ontdaan van alle bloedzuigers en zich een beetje hadden opgefrist, gingen we gelijk lunchen en uitgehongerd van het lopen vielen ze hierop aan. In de middag konden we eventueel nog weg met de speedboot op zoek naar meer dieren zei de gids, maar we besluiten dat we lekker wat gaan relaxen bij de huisjes, we hebben wat getubed in het meer en John kon het toch niet laten om nog één keer te proberen voor Tarzan te spelen, maar ook deze keer ging het niet echt goed, want hij belande verkeerd in het water en kreeg last van zijn oor. Ik denk dat we moeten gaan accepteren dat we voor sommige dingen toch echt te oud worden.

Bij het diner krijgen we een soort zeewier te eten, dit hebben ze onderweg op hun tocht in de jungle geplukt, het ziet er niet echt lekker uit, maar het smaakt heerlijk. We proberen samen met Belinda wat mogelijkheden uit met het fototoestel en we zijn allemaal verschrikkelijk moe van deze afgelopen dagen maar we hadden ze niet willen missen.

Morgen is het over hier met de rust dan komt er een groep met 30 IJslandse studenten en 2 Nederlanders, we zijn blij dat we niet met deze grote groep hier hebben gezeten, want dan had het hier niet zo rustig geweest en hadden we niet kunnen genieten van al die jungle geluiden.

We gaan slapen en genieten van ons laatste nachtje op het meer, morgen gaan we weer terug naar de bewoonde wereld, waar we weer voor iedereen bereikbaar zijn.

Dag 06 - 2 juni

Om 7 uur staan we een beetje verkleumd op, we hebben geslapen onder een paar handdoeken omdat de lakes doornat waren geworden door het druppelende plafond.

Om 8 uur krijgen we een heerlijk ontbijtje en een uurtje later vertrekken we. We hebben onze bagage achtergelaten in het hotel en we nemen alleen een paar kleine tassen mee voor de komende 2 dagen, onze koffers worden weer bij ons gebracht als we naar Koh Samui vertrekken. Eerst rijden we naar een waterval in de buurt van het hotel, hier maken we een korte fotostop.

Hierna rijden we door naar een tempel, bij deze tempel bevinden zich veel apen, onze chauffeur heeft bananen gekocht, hiermee kunnen we de apen voeren. Zodra we komen aanlopen komen ze gelijk op ons af rennen.

Dan stoppen we nog eventjes in het stadje Takhun, hier is een marktje vandaag, waar ze van alles kopen, we maken een paar foto's. De chauffeur moet hier inkopen doen voor ons avondeten, dus we wachten tot hij klaar is.

We rijden weer verder tot de weg helemaal ophoudt, hier wacht onze gids ons op, er blijken nog 2 Nederlanders mee te gaan, ze heten Melvin en Jolanda, zij zullen maar één overnachting hebben in de rafthuizen. We stappen in de boot en de gids trekt gelijk zijn regenjas aan, we zien in de verte de bui al weer aankomen. Gelukkig hebben we allemaal regenjassen of capen en het is niet koud.

We varen ongeveer een uurtje over het Raja Phraba meer, het is echt prachtig, vroeger was dit een berggebied en na het bouwen van een stuwdam hebben ze dit gebied onder laten lopen en zijn er allemaal mooie eilanden ontstaan. Eindelijk bereiken we ons rafthuis, het zijn er in totaal 15, met een paar aparte huisjes waar het personeel in woont, een klein restaurantje en de wc's staan aan wal, die kun je bereiken via een paar wankele steigers.

Het is echt back to basic, het meer is de komende dagen onze douche, we hebben zelf geen stroom en electriciteit, maar bij het restaurant hebben ze een generator die ze vanaf een uurtje of zeven 's-morgens tot elf uur 's-avonds aandoen, hierdoor hebben we wel wat licht als het donker wordt. We slapen met een matras op de grond onder een klamboe en we hebben een steiger aan de voor- en achterkant van ons huisje, de deur kan op slot met een spijker. Van de kant hoor je de apengeluiden komen uit de jungle. Het is heerlijk rustig, een perfecte plek om uit te rusten.

Maar hier krijgen we geen tijd voor, want direct na de lunch vertrekken we voor een wandeltocht naar een waterval. We stappen weer in de longtailboot en die brengt ons naar de jungle, de gids pakt een groot hakmes en hiermee baant hij zich een pad door de jungle, we moeten via de waterval zelf omhoog klimmen, sommige stukken zijn best wel stijl, de heentocht gaat best wel aardig. Maar op de weg terug maakt eerst John een misstap, hij heeft gelukkig een liaan vast en als een echte Tarzan, slingert hij een stukje verder, waar hij even later met zijn gat in de bosjes terecht komt. En dan als we bijna beneden zijn maak ik zelf een vrije val, ik zet mijn voet verkeerd neer en tuimel voorover, waarmee ik mijn pink flink bezeer, maar gelukkig mankeren we allebei verder niets en zijn we nu bijna bij de boot.

We varen nu een inham in en hier is een vleermuis grot, we krijgen zwemvesten aan en zwemmen samen met de gids de grot in, het is er erg donker maar onze zaklantaarn is waterproof. Melvin heeft een onderwatercamera en maakt een paar foto's. Als we bij de boot terug komen is het nog een kunst om er weer in te komen, we moeten via een stijl trapje in de boot klimmen. We varen snel terug want het regent weer flink en het is al laat geworden.

Na het overheerlijke diner staat eigenlijk een nachtsafari op het programma, maar dit stelt echt niets voor, bij de toiletten in de buurt blijkt een hol te zitten van een tarantulu en de gids brengt ons er heen om in het hol te kijken. Dus na een minuut of tien is de safari weer afgelopen. We drinken met z'n allen nog wat drankjes en gaan dan weer lekker slapen. Morgen moeten we heel vroeg ontbijten, namelijk om zeven uur en gaan Melvin en Jolanda al weer weg na het ontbijt.

Dag 05 - 1 juni

We hebben redelijk geslapen tot een uurtje of vier, daarna lukte het niet echt meer. We zouden om 07.00 uur 's-morgens aankomen, maar doordat we te laat vertrokken zijn in Bangkok, hebben we nog veel meer vertraging opgelopen, want het is een enkelspoor en nu moest de trein meerdere keeren stoppen om de tegenliggende treinen voor te laten gaan.

We komen dus pas om 10.00 uur aan in Surat Thani, als we uitstappen willen we eigenlijk eerst wat te eten gaan kopen, maar daar krijgen we de kans niet meer voor. Op het perron staat onze chauffeur ons al op te wachten en hij heeft haast omdat we te laat zijn aangekomen.

Gelukkig is er nog een stel dat de Tree Tops excursie gaat doen, want als we de enigste twee waren geweest hadden we met de lokale bus moeten reizen en dan zouden we halverwege opgepikt worden. Maar nu blijkt er ook een Australisch stel dezelfde excursie geboekt te hebben, dus we worden nu met een pick-up truck naar onze boomhut gebracht en onderweg babbelen we gezellig met die 2 Australiërs.

De rit zal zo'n 2 uur gaan duren en halverwege maakt hij nog eventjes een stop bij een benzinepomp om ons wat eten te laten kopen en te laten plassen. Nu kunnen we eindelijk ons ontbijt gaan kopen.

Het zijn goede geasfalteerde wegen waar we op rijden en de rit valt erg mee, als we er bijna zijn, gaat het zachtjes regenen, we zijn tenslotte in het Tropische Regenwoud van Thailand, dit is éen van de natste en groenste plekken van heel Thailand. Als we aankomen bij onze boomhut is het opgehouden met zachtjes regenen het komt nu met bakken uit de lucht. We worden opgevangen door de gids van vandaag en hij vertelt het dagprogramma. We zijn net op tijd voor de lunch, dus we gaan eerst eten, hierna krijgen we de sleutel van de kamer en vanmiddag zullen we gaan tuben op de Khao Sok rivier in het Nationale park.

Na de lunch gaan we naar onze kamer, het ziet er ontzettend gezellig uit en ons balkonnetje heeft uitzicht op de jungle, er is ook een ontzettend mooi zwembad bij, alleen het stort echt van de regen, dus alles is heel slipperig en glad. De Australiërs hebben ook nog een oliefantentocht voor vanmiddag geboekt, we besluiten om met hun mee te gaan, dit komt dan na het tuben op het programma te staan.

Als we ons omgekleed hebben in zwemkleding voor het tuben is het zachter gaan regenen, we worden naar het Khao Sok park gereden met de pick-up truck en krijgen allemaal een grote rubberen band waar mee we de rivier afgaan. Het waterpeil is hoog genoeg en het is een leuk tochtje. De tocht duurt een klein uurtje en aan het einde van de rivier staat de truck ons weer op te wachten. Als we in de truck zitten wordt de lucht steeds grijzer en als we dachten dat de regen voorbij is hebben we het mis, want nu begint het echt keihard te storten van de regen, we besluiten daarom toch maar niet op de olifant te rijden vandaag, dat kunnen we misschien nog wel een ander keertje doen.

We gaan naar onze kamer en komen erachter dat deze zo lek als een mandje is, we hebben 2 bedden, maar het ene bed staat onder een druppelend plafond, af en toe valt de stroom uit en er is ook een beperkte hoeveelheid water, want als ik gedouched heb, kunnen we niet eens meer de wc doorspoelen.

We blijven op onze kamer totdat het weer een klein beetje droger wordt en dan maken we toch nog maar gauw een paar foto's. Om half zeven kunnen we aanschuiven bij het diner, er zijn in totaal aar 5 gasten in het hotel. James en Belinda (de Australiërs), een Amerikaan die op werkbezoek is, hij checked al de hotelkamers voor een tijdschrift en wij. We eten gezellig met zijn allen en blijven nog zitten om wat te drinken. De Amerikaan heeft vandaag de rafthouses gechecked waar we de komende 2 dagen zullen verblijven, hier is haast geen electriciteit, alleen maar een generator, dus het zal eventjes duren voordat de volgende verslagen weer op de computer staan.

Dag 04 - 31 mei

Vandaag hebben we niet zo'n haast, we staan om 8 uur op en gaan eerst de kamer een beetje opruimen, want dit is alweer de laatste dag in Bangkok. We zullen om 12.00 uur moeten uitchecken, dus we hebben alle tijd om rustig te gaan ontbijten. Na het ontbijt pakken we de koffers weer in en maken plannen voor deze dag.

We besluiten een kijkje te gaan nemen op de Khao San Road, het backpackers gebied van Bangkok. Het is het oude centrum van Bangkok, hier zijn hele gezellige marktkraampjes, restaurantjes, barretjes en veel massage salons.

We lopen een tijdje rond en als we moeie voeten van het lopen krijgen, neem ik eerst een Fish Spa van 15 minuten. Je moet met je voeten in een bak water gaan zitten en dan komen er allemaal kleine visjes op af, die je dode huidcellen eten, het kriebelt ontzettend maar je krijgt er wel hele gladde voeten van.

We zien een paar horloges voor Dave en maken hier een paar foto's van, we mailen ze naar huis bij een internet café, want daar stikt het hier van. Je kunt voor een prikkie hier internetten en ook treintickets en excursies regelen.

Om een uurtje of vier zijn we terug bij het hotel, we hangen wat rond bij de bar en in de lounge totdat we worden opgehaald door de chauffeur van Greenwood. Hij brengt ons naar het treinstation. We moeten de trein naar Surat Thani hebben en die vertrekt om 19.30 uur van perron 4.

We komen om 18.15 uur al aan op het station dus we moeten een hele tijd hier rondhangen, we kopen nog wat te eten voor in de trein.

Als we naar het perron lopen blijkt dat de trein vertraagt is, we vertrekken pas om 20.15. Het is een slaaptrein, je kan met z'n tweeën slapen in één coupé, 1 boven en 1 onder. Al snel komen ze de bedden klaarmaken en John gaat boven in zijn bed een filmpje kijken en ik lees een boek. Om half elf gaan we slapen.

Dag 03 - 30 mei

We hebben slecht geslapen vannacht, want John heeft lopen spoken omdat hij zich niet lekker voelt, hij heeft last van zijn maag gekregen en tot laat op de pot gezeten. Hij heeft waarschijnlijk last van het eten en in combinatie met de warmte hier, is zijn maag aardig van streek geraakt. We zijn dus helemaal niet blij als om zes uur de wekker gaat, dit zijn niet echt vakantietijden.

We gaan toch maar eventes ontbijten, want we moeten straks 25 km door Bangkok fietsen. We nemen om 07.15 uur een taxi richting het verzamelpunt, we zijn blij dat we vroeg vertrokken zijn, want we belanden in de zeer drukke ochtendspits van Bangkok. We zijn gelukkig precies op tijd en het is een klein groepje waar we mee gaan fietsen, in totaal zijn we met zijn zessen, nog een Nederlands en een Duits stel.

Het eerste stuk moeten we door de drukke straten van Bangkok, maar na 10 minuten komen we in een woonwijk terecht waar we haast de woonkamers in fietsen, zo smal zijn de straatjes, iedereen zegt ons vriendelijk gedag.

We brengen eerst een bezoek aan een schooltje, daarna steken we met een klong boot de rivier over en gaat de tocht verder tussen mooie palmbomen.

We bezoeken nog een paar tempels en gaan dan een hapje eten, we keren terug met de veerpont naar het startpunt.

Het was een hele mooie route en je zou nooit verwachten dat in zo'n hectische stad als Bangkok, dit mogelijk zou zijn.

We nemen een taxi terug naar het hotel, want John heeft nog weinig kunnen eten en voelt zich niet erg lekker en het is ook vreselijk heet geworden. We doen eventjes een middag slaapje en lopen daarna bij Greenwood Travel langs om de ontbrekende trein- en boottickets op te halen. Nu gaan we naar China town toe, we proberen een route te lopen uit ons Bangkok gidsje maar dat blijkt toch moeilijker dan verwacht, omdat we haast de straatnamen niet kunnen vinden op de kaart.

We lopen door hele smalle straatjes met allemaal marktkraampjes en gaan wat eten bij een restaurant, we wachten tot het donker is geworden en maken een paar foto's, dan keren we terug naar het hotel en gaan we een filmpje kijken op de tv. John voelt zich al veel beter en zal morgen wel weer de oude zijn, dat zal ook wel moeten, want dan gaan we op weg naar de jungle.

Dag 01 - 02: 28-29 mei

Spannend!! Vandaag gaat het gebeuren we vertrekken naar Thailand. Buurman Peter is zo vriendelijk om ons naar Schiphol te brengen, het lijkt wel of heel Nederland vertrekt, het is ontzettend druk bij de vertrekhal. We checken om 13.15 uur in bij de Egypt Air balie en vetrekken om half vijf richting Caïro, waar we een korte tussenstop van 2 uur zullen hebben, voordat we verder vliegen naar Bangkok. Het vliegtuig zit aardig vol, we zitten naast een gezellige man die heel wat over Thailand kan vertellen omdat hij daar woont. We zijn iets te laat vertrokken in Amsterdam en hopen dat het goed komt in Caïro. Hij vertelt dat de Security vaak moeilijk doet daar, maar vandaag hebben ze waarschijnlijk geen zin om te werken, want ze kijken amper naar de handbagage terwijl de pieper toch verschillende keren afgaat. Tijdens de tussenstop maken we een babbeltje met een Nederlandse vrouw die werkt op Koh Tao bij een duikschool, zij vertelt dat er niets meer te zien is van de overstromingen die er geweest zijn in maart, dat stelt ons gerust.

We vliegen nu verder met een Boeing 777, dus een stukje groter dan de Airbus vanuit Amsterdam, het vliegtuig zit helemaal niet vol, dus kan haast iedere persoon 3 STOELEN voor zichzelf gebruiken. We hebben heerlijk languit gelegen i.p.v. krap gezeten, en konden zo ook makkelijker een tukkie doen. We hebben er korter over gevlogen dan gepland was, dus we hebben nu de vertraging vanuit Nederland weer goed gemaakt en we landen precies op tijd op Bangkok Airport. Hier zulen we opgewacht worden door de chauffeur van Greenwood Travel, die ons naar het Prince Palace hotel zal gaan brengen. We gaan eerst geld pinnen en een pre-paid simkaart kopen voor onze mobiel, zo zullen we bereikbaar zijn voor het thuisfront en goedkoop kunnen bellen naar Nederland.

Als we de aankomsthal inlopen, staan er heel veel chauffeurs te wachten op hun passagiers, als ze zien dat je iemand zoekt, houden ze allemaal hun bordjes omhoog met namen erop, dat maakt het allemaal onoverzichtelijk. We lopen maar verder want we zien niemand met de naam Bruijn erop, ineens zien we een man op ons afkomen, hij heeft geen bordje maar hij loopt doelbewust op ons af. Ik zie dat hij een map van Greenwood travel onder zijn arm heeft en dan herkennen we hem, het is dezelfde man als 3 jaar geleden, het lijkt wel of hij ons herkend heeft, we lachen erom, want hoeveel mensen zal die man wel niet gezien hebben in die drie jaar. Hij heeft voor ons de vouchers van onze reis en we rijden met hem samen in een 8-persoons busje naar het hotel.

We checken de vouchers en willen eigenlijk eventjes bij Greenwood Travel langs gaan, maar die zijn op zondag dicht. De pre-paid kaart werkt niet, het blijkt dat onze telefoon toch niet simlock vrij is, dus nadat we wat gerust hebben nemen we een taxi naar de shoppingmall MBK en kopen daar een nieuwe telefoon. We eten gelijk een hapje bij het Food Center op de 5de etage, het eten is vreselijk pittig, het zweet breekt ons uit, we moeten het nablussen met een groot glas bier en ijskoud water. We kijken nog eventjes verder hier en keren terug naar het hotel. We hebben er al een lange dag opzitten vandaag, we proberen de telefoon uit en laten via internet weten aan de jongens dat we goed zijn aangekomen.

We moeten maar vroeg naar bed, want morgen moeten we om 08.00 uur bij het verzamelpunt zijn om te gaan fietsen door Bangkok, we moeten er dus erg vroeg uit om eerst nog een ontbijtje te nuttigen.

Welkom op ons Reislog!

Hallo en welkom op ons reislog!

Dé plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens onze reis naar het Zuiden van Thailand. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar wij ons bevinden en waar wij zijn geweest! Meer informatie overons en de reis die wij gaan maken vind je in het profiel.

Hier is een kaart van de route die wij gaan maken:

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Ik zie je graag terug op ons reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met ons meereist!