Dag 06 - 2 juni

Om 7 uur staan we een beetje verkleumd op, we hebben geslapen onder een paar handdoeken omdat de lakes doornat waren geworden door het druppelende plafond.

Om 8 uur krijgen we een heerlijk ontbijtje en een uurtje later vertrekken we. We hebben onze bagage achtergelaten in het hotel en we nemen alleen een paar kleine tassen mee voor de komende 2 dagen, onze koffers worden weer bij ons gebracht als we naar Koh Samui vertrekken. Eerst rijden we naar een waterval in de buurt van het hotel, hier maken we een korte fotostop.

Hierna rijden we door naar een tempel, bij deze tempel bevinden zich veel apen, onze chauffeur heeft bananen gekocht, hiermee kunnen we de apen voeren. Zodra we komen aanlopen komen ze gelijk op ons af rennen.

Dan stoppen we nog eventjes in het stadje Takhun, hier is een marktje vandaag, waar ze van alles kopen, we maken een paar foto's. De chauffeur moet hier inkopen doen voor ons avondeten, dus we wachten tot hij klaar is.

We rijden weer verder tot de weg helemaal ophoudt, hier wacht onze gids ons op, er blijken nog 2 Nederlanders mee te gaan, ze heten Melvin en Jolanda, zij zullen maar één overnachting hebben in de rafthuizen. We stappen in de boot en de gids trekt gelijk zijn regenjas aan, we zien in de verte de bui al weer aankomen. Gelukkig hebben we allemaal regenjassen of capen en het is niet koud.

We varen ongeveer een uurtje over het Raja Phraba meer, het is echt prachtig, vroeger was dit een berggebied en na het bouwen van een stuwdam hebben ze dit gebied onder laten lopen en zijn er allemaal mooie eilanden ontstaan. Eindelijk bereiken we ons rafthuis, het zijn er in totaal 15, met een paar aparte huisjes waar het personeel in woont, een klein restaurantje en de wc's staan aan wal, die kun je bereiken via een paar wankele steigers.

Het is echt back to basic, het meer is de komende dagen onze douche, we hebben zelf geen stroom en electriciteit, maar bij het restaurant hebben ze een generator die ze vanaf een uurtje of zeven 's-morgens tot elf uur 's-avonds aandoen, hierdoor hebben we wel wat licht als het donker wordt. We slapen met een matras op de grond onder een klamboe en we hebben een steiger aan de voor- en achterkant van ons huisje, de deur kan op slot met een spijker. Van de kant hoor je de apengeluiden komen uit de jungle. Het is heerlijk rustig, een perfecte plek om uit te rusten.

Maar hier krijgen we geen tijd voor, want direct na de lunch vertrekken we voor een wandeltocht naar een waterval. We stappen weer in de longtailboot en die brengt ons naar de jungle, de gids pakt een groot hakmes en hiermee baant hij zich een pad door de jungle, we moeten via de waterval zelf omhoog klimmen, sommige stukken zijn best wel stijl, de heentocht gaat best wel aardig. Maar op de weg terug maakt eerst John een misstap, hij heeft gelukkig een liaan vast en als een echte Tarzan, slingert hij een stukje verder, waar hij even later met zijn gat in de bosjes terecht komt. En dan als we bijna beneden zijn maak ik zelf een vrije val, ik zet mijn voet verkeerd neer en tuimel voorover, waarmee ik mijn pink flink bezeer, maar gelukkig mankeren we allebei verder niets en zijn we nu bijna bij de boot.

We varen nu een inham in en hier is een vleermuis grot, we krijgen zwemvesten aan en zwemmen samen met de gids de grot in, het is er erg donker maar onze zaklantaarn is waterproof. Melvin heeft een onderwatercamera en maakt een paar foto's. Als we bij de boot terug komen is het nog een kunst om er weer in te komen, we moeten via een stijl trapje in de boot klimmen. We varen snel terug want het regent weer flink en het is al laat geworden.

Na het overheerlijke diner staat eigenlijk een nachtsafari op het programma, maar dit stelt echt niets voor, bij de toiletten in de buurt blijkt een hol te zitten van een tarantulu en de gids brengt ons er heen om in het hol te kijken. Dus na een minuut of tien is de safari weer afgelopen. We drinken met z'n allen nog wat drankjes en gaan dan weer lekker slapen. Morgen moeten we heel vroeg ontbijten, namelijk om zeven uur en gaan Melvin en Jolanda al weer weg na het ontbijt.